Wat is lage rugpijn?
Lage rugklachten is een veel voorkomende klacht: 8 op de 10 volwassenen krijgen ooit te maken met lage rugklachten.  Lage rugpijn wordt ook wel spit of lumbago genoemd. Het is niet altijd duidelijk hoe lage rugpijn ontstaat. Mogelijk zijn overbelasting en/of een verkeerde beweging of houding een oorzaak. In sommige gevallen kan sprake zijn van hernia.

Klachten en symptomen bij lage rugpijn

Bij lage rugpijn heeft u pijn in uw onderrug die kan uitstralen naar uw bil of been. Vooral lang staan of zitten, maar ook bewegen, kan pijnlijk zijn. Waar rugpijn vandaan komt, is lastig om aan te geven. Meestal is er geen sprake van ziekte of blijvende schade. Rugpijn kan een vervelende invloed hebben op uw dagelijkse leven, maar het is prettig om te weten dat rugpijn in de meeste gevallen vanzelf overgaat.

Hernia

Wanneer u naast pijn in uw rug ook uitstralende pijn in één of beide benen, de rug en/of de bil heeft tot onder de knie (soms tot in de voet) en de pijn erger wordt bij persen, hoesten of niezen, kan het zijn dat u een hernia heeft. Een tussenwervelschijf drukt dan op één van de zenuwbanen van het centraal zenuwstelsel. Het is raadzaam om uw huisarts of een fysiotherapeut te raadplegen. Bij zeer ernstige herniaklachten kan een operatie nodig zijn.

Hoe vaak komen rugklachten voor en bij wie?

Lage rugpijn komt veel voor. Tussen de 50 en 90% van de volwassenen zal ooit in zijn leven een episode van lage rugpijn doormaken. Jaarlijks is dit ongeveer 20% van de bevolking. Sommigen krijgen maar één keer rugklachten, bij anderen komen de klachten geregeld terug.

Wat zijn risicofactoren?

Onder andere de volgende factoren kunnen de kans op rugpijn vergroten:

• Te weinig lichamelijke activiteit
  • Lang in één houding zitten of staan (bijvoorbeeld repeterend werk)
  • Plotselinge, hevige inspanningen
  • Blootstelling aan veel trillingen (bijvoorbeeld door trillende voertuigen of machines)
  • Overgewicht

Behandeling bij Fysic Fysiotherapie?

Tijdens de intake worden er diverse testen gedaan om de oorzaak van de lage rugklachten te achterhalen. Mobiliteit, spierkracht en spierspanning worden getest. Vanuit hier wordt er met u een behandelplan samengesteld.

Veel lage rugklachten ontstaan door te zwakke en stijve spieren. De rug- en buikspieren werken dan niet optimaal samen. Vaak zijn te weinig bewegen, een verkeerde houding, veel zitten en stress redenen van deze lage rugklachten. Onze fysiotherapeuten zijn opgeleid om het juist aanspannen van rug- en buikspieren te testen. Hiervoor gebruiken ze speciale meetapparatuur.

Bij onze rugtraining leert u op een praktische wijze hoe u het beste met uw rug kunt omgaan.